Lista aktualności Lista aktualności

Podsumowanie projektu" Cztery pory roku"

Projekt ”Cztery pory roku w lesie” został zrealizowany jako wspólna inicjatywa Nadleśnictwa Woziwoda oraz Zespołu Szkół Specjalnych w Czersku.

Z początkiem minionego  roku Nadleśnictwo Woziwoda oraz Zespół Szkół Specjalnych w Czersku  wyraziły wolę współdziałania w zakresie edukacji przyrodniczo-leśnej dzieci i młodzieży, która została  utrwalona  w pisemnej deklaracji o współpracy. W lutym, tuż po podpisaniu dokumentu, powstał pomysł realizacji projektu edukacyjnego, którego założeniem był regularny pobyt uczniów szkoły na terenie nadleśnictwa. Udało się zorganizować trzy wyjazdy do lasu w różnych  porach roku i przeprowadzić zajęcia z cyklu „Zima w lesie”, Wiosna  w lesie” oraz „Lato w lesie”. Realizację ostatniego z tematów („Jesień w lesie”) uniemożliwił nam sierpniowy huragan powodujący zniszczenia drzewostanów i terenowej bazy edukacyjnej oraz wprowadzony w związku z trudną sytuacją zakaz wstępu do lasu. Jesienne zajęcia odbyły się w szkole  i zostały przeprowadzone przez koordynatorki projektu z ramienia szkoły.

Spotkania na łonie natury były okazją do rozwijania w gronie dzieci zainteresowań lasem i kształtowania  poszanowania do przyrody, przekazania  podstaw wiedzy o lesie i pracy leśnika, a przede wszystkim zapewnienia bezpośredniego kontaktu z przyrodą.  Wiele spędzonych wspólnie godzin poświeciliśmy na ukazanie aspektu zmienności pór roku, jego wpływu na las i aktywność zwierząt, poznanie podstawowych zwierząt i  śladów ich obecności w terenie. Zachowanie  się w lesie, jego budowa, rośliny i drzewa  leśne, ochrona pożytecznej fauny oraz sposoby na walkę ze szkodliwymi owadami- to zagadnienia poruszane podczas zajęć i oferowanych przez nas zabaw edukacyjnych.

Dnia 15. Lutego br. w Zespole Szkół Specjalnych w Czersku odbyło się podsumowanie projektu. Po krótkiej prezentacji i przywołaniu poznanych wcześniej treści, zaprosiliśmy dzieci do udziału w szkolnym konkursie. Do rywalizacji przystąpiły dwuosobowe zespoły. Podczas rozgrywek dzieci musiały wykazać się wiedzą i umiejętnościami, zdobytymi podczas zajęć. Dla osób zaangażowanych w przeprowadzenie projektu był to moment na dokonanie ewaluacji .